23° / 5° Poc tapat

Les Valls de Valira. El Municipi.

Les Valls de Valira, és un gran municipi. Amb els seus 171km2 és dels més extensos de Catalunya. Es troba situat al centre dels Pirineus, limitant amb les comarques de La Cerdanya a l'orient, el Pallars Sobirà per occident, al nord amb Andorra i al sud amb altres municipis de l'Alt Urgell.

Un territori amb infinitat de paisatges i racons inoblidables, la majora d'ells modelats per la mà de l'home, que des de temps immemorials treballa les terres i hi porta el bestiar a pasturar. El municipi està composat per un total de 13 pobles encara habitats -Anserall, Arcavell, Arduix, Argolell, Ars, Asnurri, Bescaran, Calvinyà, Civís, La Farga de Moles, Farrera dels Llops, Os de Civís i Sant Joan Fumat-,  i 4 barris compartits amb la veïna Seu d'Urgell, Baixos de Calbinyà, conegut com Poble Sec, el Barri Sant Antoni, el Barri Sant Pere i el Paratge de Sant Pere. També hi ha quatre pobles deshabitats Estalareny, Llirt, Ministrells i Morters. Tal i com indica el seu nom el municipi està conformat per totes aquelles contrades alturgellenques que vessen les seves aigües al riu Valira, amb el cas especial del poble de Bescaran que vessa cap al Segre.

Dins el municipi hi ha una gran diversitat florística i faunística, així com nombroses manifestacions culturals de diferents èpoques de la història, totes elles, juntament amb les particularitats antropològiques del municipi s'intenten resumir en el següent apartat titulat patrimoni.

Les Valls de Valira és un territori de muntanya, avesat des de fa molts anys a ficar un plat a taula i donar aixopluc a anants i vinents, una tradició no perduda en molts casos o bé reincorporada en altres, el cert és que dins el municipi es pot trobar una gran varietat d'establiments on poder menjar, dormir o entretenir-se. Tampoc cal oblidar les empreses de diferents sectors que tenen la seva seu al municipi, així com les diferents Associacions vinculades a les gents i el territori, les quals agrupen la població i en permeten la seva organització per a la realització d'actes socials, d'estudis o simplement de dinamització de l'entorn.